20 kwietnia 2024

Akumulatory żelowe

Akumulatory żelowe używane są chętnie w modelarstwie np. do skrzynek startowych czy tam gdzie większe obciążenie nie stanowi kłopotu – w modelach jeżdżących i modelach łodzi. Akumulatory te mają jako elektrolit zżelowany kwas siarkowy. Produktem stosowanym do żelowania kwasu siarkowego jest krzemionka. Akumulatory żelowe mogą potwierdzić się wieloma walorami: nie wymagają one stawiania ich w pozycji poziomej (w przeciwieństwie do standardowych akumulatorów kwasowych), nie ma potrzeby uzupełniania elektrolitu.

Akumulatory żelowe

Biorąc pod uwagę formę oraz funkcjonowanie akumulatora żelowego, można nazwać go określeniem ulepszonej kategorii baterii kwasowo-ołowiowej. Zasadniczą rozbieżnością między oboma rodzajami akumulatorów jest gęstość elektrolitu. Płynny roztwór wody oraz siarki, w akumulatorze żelowym zmieniony został żelową masą powstałą z dołączenia do kwasu siarkowego krzemionki. Dzięki temu akumulatory żelowe stały się dobrze wytrzymałe na wstrząsy, zniszczenia odparowanie elektrolitu, natomiast przy tymże mogą być stosowane w prawie dowolnej pozycji, włącznie z dużym przechyłem, natomiast chociażby krótkim, zupełnym odwróceniem.

Charakterystyka akumulatora żelowego

Akumulator żelowy po raz pierwszy został wykorzystany w samochodach w latach sześćdziesiątych dwudziestego wieku. Pod wieloma względami jest on wyposażeniem znacznie bardziej funkcjonalnym aniżeli bateria kwasowo-ołowiowa. Charakteryzuje się dużą hermetycznością oraz dzięki temu odpowiednio toleruje przewożenie właściwie w dowolnej pozycji. W środku prąd zarządza żel wsparty na krzemionce. Funkcję kolektorów spełniają jednak kratki zrobione z antymonu. Żelowe akumulatory zawsze budowane są jako baterie rodzaju VRLA.